Min Skatt

För, nästan exakt, fem år sedan var jag i Thailand. Det var vackert där. Framförallt naturen och stränderna.
På en strand, som tillhör Ön Rya Island, hittade jag en skatt...

Solen gassade på mig där jag gick längst strandkanten. Himlen var klarblå och havet gnistrande azurblått.
Jag letade snäckor. Det fanns många fina små snäckor. Jag kände mig som ett litet barn i en godisbutik när jag omsorgsfullt valde bland alla snäckor. De flesta var vita, refflade och lika stora som kapsyler. Några var lite större och hade en snurrad modell. De snäckor som jag tyckte bäst om lade jag i en urholkad kokosnöt.

Efter en ganska lång stund av letande tänkte jag gå upp till min solstol för att lägga mig ned och sola när någonting plötsligt fick mig på andra tankar. Jag fick se något vitt blänka till mellan några stora stenar som låg på havsbotten. Nyfiket undrade jag självklart vad det kunde vara.
Jag gick fram till stenarna för att plocka upp det vita som hade blänkt till, men det var lönlöst. Det vita föremålet satt fast stenhårt.
"Äsch", tänkte jag och vände mig om för att gå därifrån. 

När jag gått några steg var det som att jag sa till mig själv "nämen, hörredu titta efter en gång till"...

Jag gick tillbaka till stenarna för att, med all min kraft, försöka få fram det vita föremålet. Det verkade hopplöst. Men skam den som ger sig! Jag drog och drog. Ingenting hände... Jag försökte på nytt med att dra samtidigt som jag öste undan sand för att gräva fram föremålet. 
Plötsligt så lossnade föremålet och jag stod med det i min famn!
Till en början blev jag livrädd! Jag trodde jag fått upp en döskalle från något djur!
Men sen såg jag vad det var -En Jättesnäcka! Den största jag nånsin sett!

Jag hann knappt smälta vad det var jag hade hittat när en brittisk kvinna kom fram till mig och skällde ut mig. Hon var fly förbannad över att det var jag som hade hittat snäckan och inte hon! Hon förklarade att hon hade besökt Thailande tjugo gånger i hopp om att uppfylla sin dröm -att hitta en jättesnäcka. Hon bad om att få köpa den. Jag förklarade att den inte var till salu.

Väl uppe på stranden, vid solstolarna, vinkade en gammal kinesisk man till sig mig. (Han kan ha varit lika gammal som snäckan, om inte äldre) Han hade fått syn på snäckan och ville få mig att förstå innebörden av min skatt.

De han sa till mig var vackert. Han berättade att snäckan skulle bringa mig lycka. Han sa att snäckan var lycklig över att ha jag hittat den och att den nu skulle visa mig tacksamhet genom att ge mig lycka tillbaka, genom hela mitt liv.

Ibland så tänker jag på vad den gamle mannen sa till mig om lycka. Undrar om det stämmer. 
Varje gång jag tittar på min snäcka så ler jag. Men jag är inte riktigt säker på att snäckan ler tillbaka. Den ska ju vara lycklig över att jag hittat den. Varför viskar den då tyst om havet varje gång jag lägger kinden mot den...


Kommentarer
Postat av: Jenny

Jadå jag är jättenöjd, men jag funderar påhur jag ska lyckas lyfta rumpan från soffan här nu , haha :) Det dumma med att vara ute och svira är att dagen efter helt går bort.

2009-12-13 @ 16:18:27
URL: http://jennza.blogg.se/
Postat av: Syster Linnea

Det var det finaste jag läst på länge!

2009-12-13 @ 16:38:57
Postat av: Nostalchic

Åh vad fint, jag blev helt varm i hjärtat.

2009-12-13 @ 17:25:32
URL: http://beyondsizes.wordpress.com
Postat av: britten sa....

hej på dig...

Tack för besöket hos mig..och vilken underbar historia du berättar.....ska titta lite mera i din blogg nu ...

2009-12-13 @ 17:42:29
URL: http://glitteroga.blogg.se/
Postat av: Storasyster Lollo

Jag är så glad att det var just du som hittade denna snäcka! <3

2009-12-13 @ 17:47:02
Postat av: Anonym

Tack för titten hos mig....Vad härligt du verkar ha haft det i thailand! Du är varmt välkommen tillbaka till mig! Julkramar Therese

2009-12-13 @ 19:50:21
Postat av: Ness

Sv: jaa det tyckte jag med! men så hade han inte ens tagit med sig dem när vi träffades idag :@ men imorgon får jag dem garanterat och då lägger jag upp en bild direkt :D

2009-12-13 @ 22:15:33
URL: http://veeriitas.blogg.se/
Postat av: LissenTo

Det måste vara något speciellt med snäckan. Minnet av den kinesiske mannen som pratade med dej, måste kännas lite magiskt.

Tack för att du delade med dej av ditt minne :-)

snäckorna du såg hos mej är också från Thailand

Trevlig helg!



Ps Var det inte en thailändsk man som pratade med dej? Ds

2010-02-06 @ 22:30:53
URL: http://lissento.blogg,se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0