Vardagslyx!

Leila Lindholm gjorde mig sällskap i köket idag, det var jättetrevligt och gott!
Bjud hem henne till dig med vet´ja! :)




Leila´s Sega Kladdkaka

50 g smör
½ dl matolja
2 ekologiska ägg
2 dl strösocker
1 dl farinsocker
2 ½dl vetemjöl
4 msk kakao av god kvalitet
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 nypa salt

smör och ströbröd till formen
50g mörk kvalitetschoklad 70%

1. Sätt ugnen på 150 grader.
2. Smält smöret i en kastrull och tillsätt matolja.
3. Vispa ägg, strösocker och farinsocker ljust och pösigt och rör ner det varma smöret.
4. Blanda de torra ingredienserna och vänd ner dem i smeten.
5. Fyll smeten i en smord och bröad kakform med löstagbar kant, 24cm i diameter,  och stick i grovt brutna chokladbitar.
6. Grädda kakan i mitten av ugnen i cirka 30 minuter. Prova med en sticka, den ska vara lite kladdig.



Kommentarer
Postat av: Lillan

Hej hopp!

Trevlig blogg du har :-)

Får känslan av att du är en riktig pysseltjej, jag tycker också om pyssel men hittar aldrig tiden riktigt.... Hit kommer jag gärna tillbaka och tittar igen. Jag kan ju bara nämna att att julbordet igår var sisådär, konstiga rätter med inspiration från Kina som typ friterade ägghalvor med löjrom på, hmmmm. Men det var trevligt ändå :-)

Hoppas på bättre tur nästa gång.

2009-12-07 @ 23:08:05
URL: http://lillan73.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0