Mjuk Pepparkaka

Idag har jag bakat må ni tro! Det blev en mjuk pepparkaka.
Receptet? Ja visst, det kan ni väl få! Kika under bilden, där ligger det.


Jag garnerade min kaka med florsocker och lila violströssel. Om ni vill så tycker jag att ni också kan prova det, för det var jättegott.

 

Tid: ca 50min

3 st ekologiska ägg
2.5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
2 msk pepparkakskrydda
1 dl filmjölk
0,5 dl rårörda lingon
3.5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
smör och mandelspån eller ströböd till formen


1.
Sätt ugnen på 175 grader varmluft.

2.
Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.

3.
Smält smöret med pepparkakskryddan och blanda det, lingonen och filmjölk med äggsmeten.

4.
Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.

5.
Smörj en sockerkaksform, bröa med krossat mandelspån eller ströbröd och fyll med smeten.

6.
Grädda kakan i mitten av ugnen i 25-30 minuter. Prova med en sticka, den ska inte vara kladdig.

7.
Låt kakan svalna något och stjälp sedan upp den på en tallrik eller ett brödgaller.

Njut av kakan tillsammans med några härliga vänner! 


Kommentarer
Postat av: Mikaela Urbom

Åh va fin :D och gott!

2009-12-13 @ 09:27:10
URL: http://mikaelaurbom.blogg.se/
Postat av: Carina

Vad fin kaka! Ser riktigt gott ut!



Tack för besöket på min blogg.

2009-12-13 @ 09:58:59
URL: http://inha.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0